Waarom Zuid Afrikaanse wijnen zo lekker zijn!

21 november 2014 - Franschhoek, Zuid-Afrika

Lieve volgers,

Voor iedereen die nog niet in Zuid-Afrika is geweest, en dat zij  er steeds minder, wil ik proberen uit te leggen waarom Zuid-Afrikaanse wijnen zo lekker zijn. Je kunt het eigenlijk het beste uitleggen door eens door de  wijnstreek nabij Franschhoek te rijden en met eigen ogen te zien en te ervaren hoe mooi het daar is en met hoeveel liefde en passie de wijnen worden geproduceerd. Uiteraard rijd je nagenoeg  altijd rond onder een heerlijk zonnetje, want die schijnt haast altijd. Ingeklemd tussen de bergen en voorzien van voldoende water groeien de druiven hier fantastisch. De wijnboeren besteden enorm veel aandacht aan hun landerijen en op veel plaatsen zijn proeverijen met heerlijke restaurants  gevestigd. De ene wijnfarm is nog mooier dan de andere met overal een prachtig uitzicht over de vallei.  Een paar van deze optrekjes hebben wij vandaag bezocht en het was weer prachtig. Toen wij hier 7 jaar geleden waren bezochten we ook al deze plek maar het  blijft adembenemend. Het wijnproeven hebben wij achterwege gelaten, daar was geen tijd  voor en dat zou zielig geweest zijn voor de chauffeur welke een grote liefhebber is van het druivensap.  De anderen waren solidair en we hielden het bij een of twee glaasjes bij de late maar heerlijke lunch bij Boschendal, een wijnboerderij  bij Stellenbosch. Verder bezochten we nog Dieu Donnee in Franschhoek en La Motte even buiten Franschhoek. Het is een prachtige tocht geworden met onze gastheer en  -vrouw op de achterbank van de auto, beiden met de prachtigste verhalen over hun mooie streek. Heel veel mooie foto's en films gemaakt, een paar zien jullie bij dit verslag. Die avond hoefden we door de late lunch  niet veel te eten en na wat napraten  bij een heerlijke bak koffie zochten wij ons bedje  maar weer op. Morgen weer een topdag........,  lekker winkelen in de mall van Sommerset Wes. Winkelen is hier namelijk extra prettig met de gunstige wisselkoers. ...!!! Nou als ik dit zit te schrijven is het dagje winkelen net ten einde en inderdaad, het is prettig winkelen in Zuid-Afrika. Mijn garderobe is weer aardig aangevuld. Voor Carla ging het wat minder want er was niet veel te koop wat ze mooi vond. Uiteraard nog een paar presentjes gekocht  voor onze lieve  kinderen want zij moeten het al zo lang zonder hun ouders stellen! Het einde van de reis komt nu wel weer dichtbij, want volgende week om deze tijd zijn wij al weer thuis en vieren we we het sinterklaasfeest... We moeten er nu nog even niet aan denken, hoewel het hier in de winkels al kerstsfeer is. Dat is echt niet te geloven en ook zeer vreemd  bij een temperatuur van 25' of meer. Nou, dat was het weer voor gisteren en vandaag. Morgen een dagje niks (om 4 uur rugby kijken met Gert) en zondag een braai met de familie. Maandag naar Kaapstad en Robbeneiland en dinsdag op bezoek bij onze  broer Jan in Betty's Bay. We houden jullie verder op de hoogte via de verslagen en de foto's.

Tot de  volgende keer,

Liefs uit het zonnige maar winderige Gordons Bay,